!توجه
این سایت صرفا جهت اطلاع رسانی به بازدیدکنندگان محترم در زمینه مسائل تغذیه طراحی شده است، لذا از دادن رژیم غذایی (مانند رژیم های چاقی یا لاغری) از طریق سایت معذورم
هرگونه برداشت مطالب از این سایت بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد
 
تغذیه و سرطان پروستات

گیتی بهدادی پور – کارشناس تغذیه

مطالعات اخیر نشان میدهد که تغذیه و نوع رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش ابتلا به سرطان پروستات در مردان دارد.


ازمیان مایعات، چای سبز دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها به نام پلی فنول ها است که میتوانند خطر گروهی از سرطان ها از جمله سرطان پروستات را بکاهند.


دریافت 2 تا 4 فنجان چای سبز در روز برای مردان توصیه میشود.


یک مطالعه نشان داد که خوردن 2 لیوان آب انار در روز در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است.آب انار هم همچون چای سبز غنی از پلی فنولها است.


از میان مواد غذایی،گوجه فرنگی، مهمترین و سودمندترین در کاهش سرطان پروستات است.گوجه فرنگی غنی از لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان قوی در مبارزه با بدخیمی و سرطان پروستات است.


نکته جالب در مورد لیکوپن این است که "پختن" گوجه فرنگی،غلظت لیکوپن موجود در آنرا بهبود میبخشد و بنابراین نباید حتما گوجه فرنگی تازه مصرف کرد،بلکه خوردن گوجه فرنگی پخته اثر بهتری دارد و حتی رب گوجه و سس گوجه هم موثر است.


لیکوپن وقتی با کمی چربی مخلوط میشود، بهتر جذب میشود.پس بهتر است در هنگام مصرف (مثلا همراه با ماکارونی)،کمی روغن زیتون به رب گوجه اضافه شود.


توصیه میشود که خانواده کلم،که غنی از مواد ضد سرطان همچون ایندول ها و سولفورافان ها هستند بیشتر در رژیم غذایی گنجانده شوند.از این خانواده میتوان کاهو،کلم بروکلی،گل کلم و کلم پیچ را نام برد.مردانی که در هفته 6 سروینگ یا بیشتر از این گروه مصرف میکنند کمتر احتمال بزرگ شدن پروستات دارند.


سویا و محصولات آن نیز در رژیم غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.سویا غنی از ایزوفلاوون ها است که وضعیت هورمونی بدن را متعادل میسازند.


دیده شده است که مصرف ماهیهای چرب مثل ساردین،حلوا،شاه ماهی،سالمون،با داشتن امگا 3 فراوان،التهاب را کاهش داده و از متاستاز می کاهند.ماهیهای دریایی نسبت به ماهی های پرورشی امگا 3 بهتری دارند.


مردانی که نمیتوانند ماهی مصرف کنند میتوانند از کپسولهای روغن ماهی (امگا 3 )به مقدار 1 گرم در روز استفاده کنند.


باور بر این است که دانه کتان که حاوی لیگنان ها است میتواند در مقابل همه انواع سرطان ناشی از هورمون ها مانند سرطان پروستات،سینه و رحم اثر حفاظتی داشته باشد.یک مطالعه درباره سرطان پروستات نشان داد که مصرف روزانه دانه کتان همراه با یک رژیم کم چرب از فاصله تشخیص تا جراحی باعث کاهش رشد بدخیمی شد.


میتوان گفت که رابطه سنی بین بروز سرطان پروستات و رژیم غذایی وجود دارد.مطالعه دانشگاه هاروارد نشان داد که سرطان پروستات در مردان جوان تر ناشی از هورمون ها است در حالی که التهاب عامل اصلی آن در مردان مسن تر است.بنابراین در مردان جوانتر غذاهایی همچون سویا که سطح هورمونی را متعادل میسازند مفیدترند و موادی همچون امگا 3 و لیکوپن که کمک به کاهش التهاب مبکنند در افراد مسن تر مفیدترند.


نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات پزشکی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .

صفحه اصلي
Biography
تجربیات علمی
مطالب و مقالات
چاقی و لاغری
میزان کالری مواد غذایی
تغذیه در بیماریهای مختلف
تغذیه در دیابت
تغذیه در دوران بارداری
تغذیه در کوذکان و نوجوانان
تغذيه و سلامت قلب
تغذيه و سرطان
مکملهای مولتی ویتامین مینرال
تازه های تغذیه
لاغری به چه قیمتی؟
معرفی لینکهای مفید تغذیه
English Sayings on Food
!خبرگزاریها و کنگره پوست
گالري عكس
برنامه هفتگي
سايت هاي همكاران
مقالات پدر
پيام هاي كاربران
سوالات پزشكي كاربران
فرم نظرسنجی در مورد وب سایت
جستجوی مطالب